Denaihati

Harimau Malaya

Wednesday 9 September 2015

UMRAH

ALHAMDULLILLAH...di izin dan di jemput ALLAH menunaikan umrah pada ramadhan yang lalu..Perasaan aku bercampur baur,gembira,teruja,takot....Yelah pergi membawa dosa menggunung tinggi...Mudah mudahan segalanya di terima.Persiapan aku ala kadar sahaja..First time pergi...aku tak bawak banyak jubah ada ler dalam 3 helai,telekong 2 helai,tudung labuh 3 helai,seluor panjang 2 helai...pergi ALHAMDULLILLAH mencukupi then aku pakai sandel (ehh..betul kew ejaan gini??)hihihi..hentam je la...janji ada sebutan... Transit kat jeddah,baru ke madinah dengan menaiki bas...kira kira dalam 5 jam perjalanan..aduh!!!sakit pinggang den...tapi best..jauh perjalanan luas pemandangan.kiri kanan padang pasir...terfikir sejenak kagum aku dengan ketabahan perjuang agama yang menyebarkan ISLAM merentas padang pasir dan gurun. Sesampai di madinah,aku menginap berhampiran dengan masjid Nabawi lebih kurang 100 meter jaohnya...tapi ok sgt..bawah hotel ade kedai jual pelbagai...rerata aku pergi servey harga,ada satu kedai tuh belah belakang,lorong kecik memang murah jubah dia,cantik pon ye...ALHAMDULLILLAH aku dapat tawar menawar dari harga 190 riyal dapat 100 riyal...pak arab tuh cakap aku bakhil..kikiki..kalo pandai cakap arab..memang kaw kaw leh dapat murah bila tawar menawar.. Aku beli jubah kat dia 15 helai ,ada yang 50 riyal aku dapat kurangkan 30 riyal...syukur ALHAMDULLILLAH...siap aku ajak roomate aku beli...kemain gumbira hati pak arab tuh...roomate aku beli kemain banyak lagi. Dok sana kena cerdik cerdik...walaupun ada jer pak arab pandai cakap malay...tapi kalo tak kena gaya,kena sembelih gak. Aku beli memacam kat madinah,bab sini lebih murah berbanding Mekkah. Best sangat dipeluang oleh ALLAH berpuasa di Madinah lebih kurang 16 jam..tapi tak rasa pon..Manusia kat sini menyebokkan diri dengan pelbagai aktiviti contohnya baca Quran,zikir.Kalau nak pergi raudhah kena pergi pagi pagi lepas solat subuh...Mudah...Kalo pergi lambat susah sikit bab ada perempuan arab yang jaga...sangat ketat...Yang paling best aku berbuka puasa dalam masjid nabawi dengan pelbagai bangsa...makan kurma yang separuh masak,pastuh roti arab di cicah yogurt...ALLAH..rindunyaaaaaaaaaaa.....puas sangat minum air zam zam...


Nie kat jabar rahmah...besttt..tempat pertemuan Nabi adam&hawa




No comments:

Post a Comment

WOW...BESTNYA BERD'HAQO...BEAUTY GITU YOU ALL

Assalammualaikum...Hai uall...Suka Chepidah nak kongsikan barang baik nie.Pada mulanya sekadar suka suka mencuba jer produk D'haqo nie ...