Denaihati

Harimau Malaya

Monday 11 May 2015

Resepi ayam goreng kicap

Hobi aku nie memasak dan makan.Siang aku suka makan bebanyak malam pulak just makan buah buahan...Sebelum nie,aku gemok 65kg...Aku try amalkan pemakanan yang sihat,hanya makan banyak di siang hari..malam aku hanya makan buah buahan sahaja..hasilnya berbaloi baloi...sekarang aku mampu pakai size XS taw...Walaupun begitu,aku lebih suka pakai size L...

Hurmmm...Resepi ayam kicap nie aku belajar dari arwah nenek aku,kira resepi turun temurun lah jugak kan...mudah dan senang sangat...arwah nenek aku selalu cakap tangan aku nie macam dia,bila aku tanya kenapa,dia cakap kalo masak macam dia..ecececeh...manja betul arwah nenek padahal nak suruh aku rajin masak ler tuh...



ok lah,bahan bahannya ialah

Ayam di potong agak agak&digoreng dengan kunyit.

Bahan A

Bawang Putih,bawang merah,halia (Di potong layang)
Bunga lawang,kayu manis,halba,jintan manis,jintan putih&jintan manis
Serai

Bahan B

Kicap pekat
Lada hitam (aku guna sos black paper)
Lada hidup
asam keping


Tumis bahan A hingga naik bau,masukan sedikit air,masukkan bahan b...kacau jer,da mendidih masukkan ayam...biarkan seketika,pastuh taraaaaaaaaaaaaaaaa...siappp...


Aku tak gunakan perasa sebabnya kat sos black paper tuh da ada perasa,kalau buh gak....takut terlebih masin...SELAMAT MENCUBA... <3

No comments:

Post a Comment

WOW...BESTNYA BERD'HAQO...BEAUTY GITU YOU ALL

Assalammualaikum...Hai uall...Suka Chepidah nak kongsikan barang baik nie.Pada mulanya sekadar suka suka mencuba jer produk D'haqo nie ...