Denaihati

Harimau Malaya

Thursday 19 June 2014

Mengubati hati yang sedih

jangan bersedih wahai atie,tatkala ALLAH menguji...DIA lebih thu apa yang terbaik untuk hambaNYA yang hina ini...masih aku teringat lagi diketika itu...seorang adeq junior duduk di tepi tangga kecemasan hostel kami...menangis teresak esak akibat dugaan yang dihadapi...aku menyapa dan bertanya...

''adeq,kenapa nie,tanya aku...
dia hanya tertunduk membisu...lalu aku duduk bersebelahannya...kenapa nie adeq,adeq ade  masalah kew?
dengan linangan air mata,dia memandangku lemah,sambil mengelengkan kepalanya pelahan...
tanpa aku berputus asa,aku memeloknya erat dan sekali lagi aku bertanya...dia melentokkan kepalanya di bahuku,menangis semahu mahunya...aku kehairanan..lalu tanganku memeluknya erat...
dengan pelahan dia berbisik kepadaku...TUHAN sedang mengujinya....aku tersenyum...aku usap kepalanya yang diselaputi tudung itu...dalam atie aku berdoa agar ALLAH memberi kekuatan padanya..agak lama dia berkeadaan begitu,mungkin sedang mencari kekuatann diri...dengan kesabaran aku menunggu.
bila tangisnya hampir reda,aku memeluknya erat dan sekali lagi aku bertanya...kenapa adeq menangis??

dalam  esak tangisannya dia menceritakan sedikit demi sedikit bahawa ibu bapanya  sudah bercerai. ALLAH berat sungguh ujiannya itu.....dia berasa terlalu sedih kerana sebelum ini kehidupan mereka sekeluarga bahagia,dia hampir hilang arah..mengharapkan ksih sayang antara kedua ibubapanya kembali bertaut...lalu aku memegang tangannya,melihat tepat kedalam matanya...

''adeq,terkadang kita selalu mengharapkan hujan  hingga ke petang..rupanya panas ditengahari...begitulah di ibaratkan...tiada manusia yang mahukan kegagalan dalam hidup..kalo boleh semua manusia mengharapkan kebahagiaan dalam kehidupan...tiada manusia yang mahukan penceraian dalam hidup,kalo boleh mahu ikatan pernikahan hingga ke syurga ALLAH...itu ujian deq...itu qadha dan qadar ALLAH...mungkin ade hikmah yang ALLAH nak berikan pada adeq sekeluarga...kalo tak nampak sekarang hikmahnya..pasti dikemudian hari,kataku...banyak banyak bersabo,buat solat hajat...mohon pada ALLAH agar jodoh mereka berpanjangan...ALLAH rindu,bab tuh diberi ujian sebegitu...jangan putus asa ye...kta kan beriman pada qadha dan qadar ALLAH...apa yang berlaku ALLAH lebih taw,kataku... dia hanya mengangguk nganggukkan kepalanya...dan dengan pelahan mohon izin balik ke bilik untuk menunaikan solat sunat...
selepas beberapa hari aku bertemu dia,aku melihat dia semakin ceria,kuat semangat dan yang paling penting dia banyak mendekatkan diri pada ALLAH...ALLAH...jadikan ALLAH keutamaan..DIA yang beri ujian dan DIA lah juga penyelesaian terbaik untuk segala kekosotan...

''dengan mengingati ALLAH,jiwa akan tenang''


No comments:

Post a Comment

WOW...BESTNYA BERD'HAQO...BEAUTY GITU YOU ALL

Assalammualaikum...Hai uall...Suka Chepidah nak kongsikan barang baik nie.Pada mulanya sekadar suka suka mencuba jer produk D'haqo nie ...